Iran

Iran jest bardzo niedocenionym turystycznie krajem, większość osób na wieść, że ktoś może pojechać do Iranu z własnej woli, zwykle kwestionuje jego lub jej poczytalność. Nieoceniona w tym zasługa Ajatollachów i kleru rządzącego tym pięknym krajem. Na szczęście, poglądy zdecydowanej większości Irańczyków znacznie odbiegają od standardów narzucanych przez konserwatywne władze, co sprawia, że podróżowanie po Iranie i obcowanie z jego mieszkańcami jest prawdziwą przyjemnością. Kultura perska jest jedną z najstarszych na świecie, a do dnia dzisiejszego pozostało wiele wspaniałych dowodów jej wielkości, jednak to, co najbardziej ujmuje wszystkich turystów, to wyjątkowa gościnność Irańczyków.

Co zobaczyć w Iranie?

Na liście obowiązkowej niemal każdej wyprawy do Iranu znajdują się trzy piękne miasta: Esfahan, Yazd i Shiraz oraz położone w pobliżu ruiny Persepolis. Teheran, stolicę kraju, trudno ominąć, choć budzi ona zwykle mieszane uczucia. Do popularnych miast należy również interesujący Kashan, konserwatywny Qom, święty Mashad, pustynne Kerman oraz położony na lądowym szlaku z Turcji Tabriz.

Prawdziwymi perełkami są małe, malownicze wioski i miasteczka, jak Kandovan, Abyaneh, Masuleh, Kharanaq, Mahan, Rayen, Shushtar, a także jedyna w swoim rodzaju oaza Ezmirghan.

Na terenie dzisiejszego Iranu znajduje się kilka najstarszych miast świata i wiele pozostałości dawnych cywilizacji, fani ruin i historii chętnie odwiedzają nie tylko popularne Persepolis, ale także Choqa Zanbil, Shush, Hamadan, Bam, Pasargadae, czy też Nain.

Miłośnicy trekkingu zdobywają irańskie góry i wulkany, najwyższy jest Damavand, a kolejne to Alam Kuh, Sabalan i Sahand. W okolicy Teheranu, w Dizin, lub na Sabalan można zimą w przyzwoitych warunkach także pojeździć na nartach.

Plażowanie nie jest może najpopularniejszą rozrywką w Iranie, ale dlaczego nie wykąpać się w ciepłej wodzie Zatoki Perskiej? Jest to możliwe na przykład w Bandar Abbas, albo na wyspach Hormoz, Qeshm czy popularnej Kish. Latem temperatury nad zatoką dochodzą do 50 stopni celsjusza, co przy wysokiej wilgotności powietrza może być nie do wytrzymania. Kąpiele możliwe są także nad Morzem Kaspijskim. Na plażach obowiązuje ścisła segregacja, panie po jednej stronie muru, panowie po drugiej.

Opinie o Iranie
+ DODAJ

Zachwycający
Poleciałem z biurem https://www.alienatours.pl/wszystkie-wyprawy/iran/iran-tour i bardzo miło wspominam ten trip.
?nigdy nie wracam w to samo miejsce? tym kierowałem się zanim nie odwiedziłem Iranu, ale jest to już nieaktualne. tak wspaniałego kraju i gościnności mieszkańców nigdzie wcześniej nie spotkałem, mimo że byłem tam w teoretycznie najgorszym i najsmutniejszym czasie. podróż należy zaplanować minimum na 2 tygodnie, ale gwarantuję, że zdecydowana większość backpackersów będzie wracała nie jeden raz na dziewicze irańskie szlaki, aby upajać się atmosferą, ludźmi, kuchnią, widokami, zapachami i zabytkami tego wspaniałego i bezpiecznego kraju.
Jak dla mnie zachwycajacy zarowno ludzmi,pogoda - fakt faktem ze byl to grudzien - niesamowita iloscia rzeczy do zobaczenia,klimatem prastarych wiosek i miasteczek,niezwykla uprzejmoscia ludzi,uroda kobiet i pyszna kuchnia Aktualnie ze wzgledu na sankcje jak i dosc szybka inflacje jest to kraj dla nas bardzo tani - malo gdzie wyspimy sie w niezlym 5* hotelu za 25 $ czy zjemy obfita kolacje za 2 $ - tak wiec nie ma nad czym myslec tylko jechac.Na szczescie pogloski o wstrzymaniu wiz okazaly sie przesadzone ale trudno powiedziec czy po konferencji rozzalenie Iranskiego rzadu na Polske nie bedzie na tyle duze ze jednak wiz nie bedzie. Wiec jak zwykle spieszmy sie bo swiat sie zmienia przewaznie na gorsze.
Fajny
Obawy o bezpieczeństwo raczej nie uzasadnione. Jednakowoż według mnie ten kraj nie ma wiele do zaoferowania. Bród i wszechobecny syf - gdziekolwiek nie jedziesz to przy drogach tony śmieci. Plastikowe torby latają wszędzie. Powietrze zanieczyszczone do granic możliwości. Byłem na kontrakcie w tym kraju - współpraca z tymi ludźmi to udręka. Przyjaźni a i owszem, dopóki nie wyciągną szmalu od Was. Potem już mają Was w przysłowiowym poważaniu.
Bardzo fajny
Kraj jak kraj ale Iran jest wyjątkowy (może dlatego że bardziej od cudów natury wolę miasta) A zwłaszcza Teheran.
Zachwycający
Wspaniali ludzie, uśmiech, życzliwość, miałem wrażenie, że z każdym można się zaprzyjaźnić na długie lata... Przed wyjazdem - lekkie obawy po przyjeździe - chęć powrotu.
Bardzo fajny
byłam i ...czułam się jak w domu wypoczęłam; i wrócę na pewno
Zachwycający
Iran ? kraj kontrastów, zapachów, smaków. Miejsce budzące u większości skojarzenia z terroryzmem, kalifatem, nieprzystępnymi osobami. Łatwo potrafimy szufladkować ludzi i cały kraj, przypinać im łatkę kogoś, kim nie są. Wybrałam się z Wytwórnią w wycieczkę po tym właśnie kraju. Przed wyjazdem byłam pełna obaw i przesądów, a znajomi i nieznajomi z for straszyli historyjkami o tym, że nie wrócę, że tam niebezpiecznie itd. A jaka jest prawda? Iran można kochać lub nienawidzić. Odgórnie narzucone standardy polityczne i religijne mogą zniechęcać, wręcz straszyć, ale ludzie są przesympatyczni i potrafią pokazać prawdziwe oblicze Iranu. A jest ona zgoła odmienne. Wszędzie byliśmy przyjmowani z otwartymi ramionami. Prawdę powiedziawszy takiej atmosfery wokół turystów nie spotkałam w żadnym kraju. To trzeba poczuć na własnej skórze. To umożliwiła mi Wytwórnia. A sama wycieczka? 18 dni w drodze. Męczące dni, ale i pełne wrażeń, doznań. Intensywne zwiedzanie kraju bogatego w historie, zabytki i niesamowite piękno przyrody. Tego nie da się opisać w prostych słowach. To ciąg obrazów, z których każdy kolejny jest lepszy, ładniejszy. Już myślimy, że nic nas nie zaskoczy, że już wszystko widzieliśmy. I mijamy zakręt a tam kolejne wrażenia, i kolejne. To zupełnie inny świat, który wart jest poznania.
piekny , wielki kraj , wspaniali ludzie , mili, otwarci na kontakty, super przezycia jako turysty
WYJATKOWY <3
Zachwycający
WYJĄTKOWY! Cudowny in plus... ludzie b. życzliwi, przyjaźnie nastawieni, wiele miejsc "zatrzymanych w czasie", wspaniałe zabytki,
Spędziłem w Iranie okrągły miesiąc odwiedzając m.in. Tabriz, Teheran, Esfahan, Jazd, Sziraz, Persepolis, Czak-Czak, Mejbod, Kharankak. Dzięki couchsurfingowi poznałem mnóstwo interesujących i gościnnych osób, przemieszczałem się głównie bajecznie tanimi autobusami (około 7-9 dolarów za dystans między największymi miastami np. Tabriz-Teheran). Iran plasuje się zdecydowanie w moim TOP3 państw, które odwiedziłem - zarówno ze względu na serdecznych ludzi, jak i na fascynujące miejsca. Swój wyjazd (a także wskazówki jak uzyskać wizę w Warszawie bez płacenia polskim agencjom pośredniczącym) opisałem w cyklu reportaży na blogu: http://choosetravel.pl/iran-2014-2/
Bardzo fajny
Wlaśnie wróciłem z tego bezpiecznego i przyjaznego kraju. Śmiać mi się teraz chce z moich obaw i niepewności przed wyjazdem. Ja tam w ciagu spędzonych 12 dni spotkałem 2 razy samotnie podrózujące dziewczyny z Europy, bez zadnych problemów (choć mimo wszystko nie polecam tego w krajach Bliskiego Wschodu i Indii). Potwierdzam opinie innych, że ludzie są b. mili i maja kompleks przysytej łatki terrorystów. Starają się jak moga podkreślac ze nie sa Arabami lecz Persami i z terroryzmem nie mają nic wspolnego. Kraj dość nowoczesny, przejazdy ekskluzywnymi autobusami VIP b. tanie. Zabytki i miasta b. fajne choć oczywiście nie rzucają na kolana jak np Angkor Wat. Wize na lotnisku otrzymuje się po ok. 30min za 60EU + potwierdzenie z telefonem choć 1 noclegu w hotelu. 14 dni wystarczyło na spokojne objechanie i zwiedzenie Shiraz, Persepolis, Yazd, Esfahan, Kashan, Qom. Ludzie naprawde świetni, dopytujący sie o to skąd pochodzisz (aby nie byc wylonym z Holandią uzywałem ichniej nazwy Polski czyli - Lechistan) czy Iran się nam podoba, czy jest bezpiecznie, a nawet zartobliwie - czy Irańczycy nie są terrorystami :). Zawsze podkreślałem że wiem że są Persami a nie Arabami od ktorych jak zauważycie dość różnią się zachowaniem. Konkludując - jeżeli zastanawiacie się czy jechać do tego kraju ale macie obawy ze wzgl. bezpieczeństwa - to informuję że jest tam tak samo bezpiecznie jak w Tajlandii, Laosie, Birmie, Nepalu czy Kambodzy, zarówno dla samotnie podrózujacego faceta jak i pary - JUST GO !!
Zachwycający
wlasnie pare dni temu wrocilam z Teheranu, miasto o dwoch twarzach przerazajace i urzekajace, Kish przepiekna wyspa. Cale mnostwo zakazow, ktore ludzie wiedza jak omijac na wszelkie, mozliwe sposoby. Muzyka towarzyszyla nam prawie wszedzie ale taniec jest zakazany ale...widzialam ludzi tanczacych na bocznej autostradzie Teheranu, zakaz sprzedazy i spozywania alkoholu ale...nielegalnie dostaniesz go wszedzie :-) Koran o 12 na Kish molo nadawany przez glosniki, denerwujace okrywanie sie (kobiety maja zdecydowanie gorzej). Rzeczy denerwujace po zachwycajace.Jedzenie jest bardzo zroznicowane i przepyszne, nie tylko dla miesozercow)))Ryz specjalnie przygotowywany na przerozne sposoby,zabarwiony szafranem...granaty tak obfite w granulat, ze az!!!Przepyszny chleb pieczony na kamieniu...ojej... Iran jest jak narkotyk, czujesz niedosyt i chcesz wiecej. Ludzie niesamowici!!!Bazary nie do opisania!!! Zabytki!!!Kultura, muzyka!!! Bardzo, bardzo ciekawy kraj, ktory zdecydowanie polecam!!! Tam czas biegnie inaczej, magia!!!Juz tesknie!!!Nie da sie go latwo opisac,opowiedziec. Iran trzeba zobaczyc, przezyc go!!!Zaraz po wyladowaniu w Teheranie uslyszalam, ze tu wszystko jest mozliwe...i dokladnie tego doswiadczylam ;-)
Bardzo fajny
Iran ma dwie, kompletnie różne twarze. Pierwsza to ta, co opisało wiele osób poniżej. Niezwykle przyjaźni ludzie, ciekawi przybyszów, gościnni. Kultura stara i niezwykle bogata, potrafi zachwycić swoją głębią, poetyckością, ogniem w sercach ludzi. Jednak Iran ma aktualnie swoja drugą twarz - republiki islamskiej. Mimo, iż zdecydowanie nie ma tam reżimu w skali Arabii Saudyjskiej, gdzie kobieta nie może prowadzić samochodu, to jednak reżim ma swoje przerażające oblicze. Uświadomiło to parę dni spędzonych z jedną z Iranek, która otworzyła mi oczy. To nie jest wesołe życie, gdy istnieje tylko jedna prawda i jeden właściwy sposób życia. No i samotnie podróżujące kobiety narzekały na młodych Irańczyków, którzy obdarzali je rzadko, ale jednak niechcianą, negatywnie nacechowaną seksualnie uwagą. Przez system, który wypiera seksualność z ulicy, młodzi mężczyźni nabuzowani hormonami stają się czasem frustratami seksualnymi i samotne turystki na tym cierpią. Choć na pewno nie jest z tym tak źle jak choćby w Indiach. Warto więc oceniając ten kraj brać pod uwagę obydwa oblicza, a nie tylko zatrzymywać na jednym poziomie.
I pomyślć ,że swego czasu - chyba najgłupszy prezydent USA -miał problemy z odróżnieniem Iraku od Iranu Ale jak się słyszy , jest to typowy przykład "amerykańskiej inteligencji", czyli prymitywizmu.
Zachwycający
Iran to fantastyczny kraj, niedoceniany, a szkoda. Martwi mnie to jak media potrafią manipulować ludźmi, przedstawiając ten kraj w niekorzystnym świetle "bo tak chcą Stany". Takich ludzi, jacy mieszkają w Iranie nie znajdzie się nigdzie indziej na świecie...
Wróciliśmy kilka dni temu zakochani w Iranie i na pewno tam powrócimy. Byliśmy sami we trójkę, więc podróżowaliśmy mając do dyspozycji albo transport prywatny albo bardzo wygodne autobusy dalekobieżne. Mieliśmy okazję poznać ludzi, rozmawiać z nimi i bardzo polubić ten kraj, jeden z najciekawszych jakie widzieliśmy w życiu - prastara kultura, piękne krajobrazy i zabytki ale przede wszystkim ojczyznę ludzi: przemiłych, uczynnych, gościnnych, życzliwych i wcale nie ortodoksyjnych. Dużo podróżujemy ale tak miłych ludzi jeszcze nie spotkaliśmy. Do tego nieprawdopodnie słowni i uczciwi - jak Irańczyk mówi, że będzie o ósmej to przyjeżdża 10 minut przed czasem, żeby broń Boze się nie spóźnić, nie spotkaliśmy z ani jedna próba oszukania nas a przecież tak łatwo oszukać kogoś, kto nie zna lokalnych stosunków i cen... Nie wiem jak jeszcze opisać to, jakimi fajnymi ludźmi są Irańczycy. Nie czuje sie tu zupełnie "terroru" religijnego, najwyraźniej atmosfera już zelżała. Gorąco polecam, zwłaszcza, że jest tu mało turystów zagranicznych (Irańczycy lubią podróżować i sami zwiedzają) i człowiek z Europy czuje się tu trochę kimś wyjątkowym, witanym na każdym kroku z życzliwością i zainteresoowaniem. Kuchnia może nie zachwyca ale dla kogoś kto przede wszystkim lubi mięso jest idealna, zwłaszcza polecam świetnie zrobioną jagnięcinę. Byliśmy w czasie trwania święta Aszury - to też kolejna atrakcja dla kogoś kto nigdy nie widział obchodów święta muzułmańskiego w wersji szyickiej, choć niestety spowodowało to drobne niedogodności bo część obiektów była zamknięta, nawet bazary a w części meczetów zasłonięto najpiękniejsze ich części. Jeśli chce się tego uniknąć nie nalezy tam jechać w czasie świąt.
Taki sobie
Po dwóch dniach przebywania wśród ludzi, którym władza mówi co mają jeść, co pić, co oglądać w Internecie, jak się ubierać, z kim rozmawiać i z kim spać czułem się jak dziecko w przedszkolu, nad którym non-stop czuwa wychowawca. Na każdym kroku odczuwalna jest permanentna ingerencja urzędnika państwowego w życie prywatne obywateli. Obywateli de facto niesamowicie gościnnych i ciekawych świata, dla których wyjazd poza granicę własnej ojczyzny nierzadko bywa z różnych powodów niemożliwy. Krajobrazowo Iran prezentuje się delikatnie mówiąc fatalnie. Na południe od Teheranu aż do Zatoki Perskiej zza okien autobusu wyłaniają się wyłącznie skaliste tereny półpustynne lub nieużytki. Brak zieleni wywołuje przygnębiający nastrój. Plaże w okolicach Bandar Abbas z reguły kamieniste i mocno zanieczyszczone rozkładającymi się śmieciami. Kulinarnie Iran również mnie nie zachwycił. Po ojczyźnie kebaba spodziewałem się więcej niż tylko wszędobylskich amerykańskich hamburgerów, coca-coli i tradycyjnie przypalonych na ruszcie kawałków kurczaka podawanych z ryżem. Jechałem do Iranu z wielkimi nadziejami, a wróciłem rozczarowany.
Bardzo fajny
Zastanawiałem się czy dać "zachwycający" ale... Jak dla mnie trochę za mało tu zieleni i zbyt monotonnie. Pojechałem specjalnie nad morze Kaspijskie do ich "jungle" ale nie robi to wielkiego wrażenia (nie mówiąc już o morzu). Może gdyby zrobić trekking po górach na północy byłoby ciekawiej. To tyle marudzenia. Reszta? Naprawdę nie mam żadnych zastrzeżeń. Nadzwyczaj mili ludzie (czasami już miałem dość zaczepek, a było ich kilkadziesiąt dziennie, i odpowiadania z jakiego jestem kraju i czy mi się tu podoba), pomocni, niekomercyjnie gościnni. Jedzenie super (kebaby!!!, chleb, warzywa), transport zorganizowany, ceny przystępne. Polecam wyprawę na pustynię i w góry. Surowe ale jakże niesamowite widoki. Zapierające dech w piersi. Kraj wydaje się być bardzo bezpieczny. Trochę szkoda słabego kontaktu z ludźmi, którzy rzadko i słabo znają angielski. Uwaga jedynie na taksówkarzy, którzy naciągają na kasę!
Zachwycający
Wbrew powszechnej opinii Iran jest bardzo bezpiecznym krajem, ludzie są przemili i niezwykle zainteresowani widokiem turystów, co objawia się zwłaszcza na południu kraju ciągłym "Salam" i zapytaniem skąd jesteśmy, czy Iran nam się podoba itp. pytania można usłyszeć chociażby przechadzając się uliczkami jakiegokolwiek miasta. Nawet w czasie Ramadanu nie jest źle, choć wiele osób odradzało wyjazd w tymże czasie. Jedzenie wprost przepyszne, jak dotąd najlepsze spośród krajów, które udało mi się zwiedzić. Na pewno wrócę do Iranu jeszcze nie raz, bo to przepiękny kraj i niedoceniany, a szkoda...
Przepiękny kraj, przemili, życzliwi ludzie, wspaniałe zabytki. Spędziłam tam w tym roku trzy tygodnie i planuję powrót w przyszłym. Iran jest bardzo bezpieczny i szkoda, że tak niedoceniany.
Planuję w przyszlym roku zobaczyć ten kraj :)
Bardzo fajny
Uwielbiam te pustynne klimaty i atmosferę wszechobecnych zakazów.
Zachwycający
Jaki jest Iran? Bardzo inny od tego co znałem do tej pory na Bliskim Wschodzie, piękny i przerażający zarazem. Ogromny, zróżnicowany, fascynujący. Ale to pewnie można powiedzieć o wielu krajach. Jest tam jednak coś, co trudno nazwać, trudno dotknąć, trudno uchwycić, ale też coś, co towarzyszyło mi nieprzerwanie, nie opuszczało ani na chwilę. Jakiś rodzaj smutku, który pozwala widzieć więcej, jaśniej, wyraźniej i który zmusza też do sięgnięcia głębiej – w historię, kulturę, wiarę, mentalność. Mój tekst o Iranie opublikował właśnie magazyn "Malemen", można też poczytać na: qkawer.blogspot.com - prywata, to prawda, ale w Iranie jestem szczerze zakochany.
Wspaniali, przyjacielscy ludzie. Dumny narod. Wspaniale zabytki!
Iran to raj
Zachwycający
Iran jest przepieknym krajem! Zapraszam do rozmow na jego temat na jedynym polskim forum dotyczacym Iranu. www.khorma.eev.pl Cenna strona przed wyjazdem do tego kraju :)
Byłam w Iranie. Przepiękny kraj, Irańczycy są bardzo życzliwi i gościnni. Na prawdę polecam.
mieszkałem przez rok w Mobarakeh, pracowałem z Persami-wspaniali. Esfahan znam od podszewki, Shiras, Persepolis. Pamiątek mam bardzo dużo. Iran cudowny.
Zachwycający
Kraj pełen kontrastów i absurdów, cudowny i niepowtarzalny i bardzo niedoceniany...
Byłam w Iranie i bardzo mi sie podobało
Fajny
Jestem studentką iranistyki. Byłam tam w lecie, teraz wybieram się na rok. Czytając te opinie, mam mieszane uczucia. Z pewnością nie jest to kraj czarno-białych stereotypów, jak zwykle jest w Europie postrzegany, ale... nie bądzmy tak naiwni, Iran ma wiele tajemnic.
Zachwycający
iran jest krajem totalnie niedocenianym, a szkoda, bo jest uroczy! wbrew zabobonom w ktore wierzy wiekszosc nieodróżniająca iranu od iraku i reszty, jest bezpiecznym i gościnnym krajem, mój narzeczony jest irańczykiem spędziłam wiec tam kilka miesięcy i zakochałam się w tym kraju na zabój:P
Podróż po Iranie za sprawą mieszkających tam ludzi jest bardzo przyjemna.
Bylam w Iranie w tegoroczne wakacje. To ukochany kraj mojego nażeczonego. Jestem zachwycona gościnnością ludzi, są mili i przesympatyczni, zero nietolerancji, wszyscy się uśmiechają mimo trudu życia codziennego. Iran to bardzo piękny kraj. Bezpieczny. Nie spotkalo mnie tam nic zlego. Przyjazny kraj, który opuszczalam ze smutkiem że taki mam krótki pobyt. Mam nadzieje że tam wróce. Serdecznie polecam!! jedzenie też super! Polecam!!!
Zachwycający
Jestem zauroczony krajem. Oczywiście również i mieszkańcami. Wzgiędem turystów są bardzo mili, wręcz przeuroczy, nie są przy tym nachalni jak to się czasami zdarza w innych krajach. Kraj bardzo bezpieczny. Z chęcią wróciłbym tam jeszcze kiedyś.
Kocham Iran! Teheran znam jak własną torebkę :) Zapraszam każdego! Jeśli ktoś się boji jechać sam, pojadę z nim!!! Naprawdę warto! Zapewniam Ty także pokochasz Iran, jak tylko przekroczysz granicę tego karju!
Bardzo polecam
Zachwycający
Iran to najcudowniejsze państwo na świecie!!! Spędziłam tam miesiąc i jestem nim zachwycona!!! Wbrew wszelkim stereotypom, ten kraj jest naprawdę bezpieczny. Ludzie są przeuprzejmi. Mam nadzieję, że będzie mi dane jeszcze raz tam pojechać. Polecam bardzo!!!
Bardzo fajny
Nie tak sobie wyobrazalem Persje z baśni tysiąca i jednej nocy.. ale najciekasza rzecza w Iranie są ludzie, wrecz ekstremalnie goscinni, super pustynia, meczety, prawdziwe bazary, a nie to co w Turcji, bardzo bezpiecznie, generalnie standardy Europejskie, nie czulem sie jak w Azji. Jest to kraj paradoksow jak np. kartki na benzyne choc spia na ropie. Na pewno warto pojechać:)
Iran jest rewelacyjny głównie ze względu na jego mieszkańców. Nie ma chyba drugiego, tak gościnnego narodu, jak Irańczycy. Zabytki i inne atrakcje są bardzo ciekawe, choć mogą się wydać monotonne przy dłuższym pobycie.
Średnia ocena na podstawie 42 opinii: 5/5.